Olanda se numără printre pionierii reciclării asfaltului pe plan mondial, fiind forţată să caute de soluţii de reciclare a asfaltului din cauza lipsei de resurse (nisip, pietriş şi bitum), dar şi din cauza creşterii preţurilor la importul de materii prime.
Acum, companiile VolkerWessels şi Ammann (Elveţia) şi-au unit forţele pentru punerea la punct a unei tehnologii care permite reciclarea asfaltului chiar şi în proporţie de 100%.
Deocamdată, tehnologiile actuale de reciclare a asfaltului au un randament de maximum 50-60%, în timp ce noul sistem olandez HERA (Highly Ecologic Asphalt Recycling) presupune reciclarea în proporţie de minimum 80% a asfaltului.
Tehnologia HERA presupune separarea agenţilor de ardere, asfaltul nefiind încălzit direct pentru descompunere, ci prin intermediul tamburilor în care este măcinat. Astfel, se obţine o poluare mai redusă, iar bitumul îşi păstrează calitatea.
Cel puţin în teorie, asfaltul produs într-o mini-uzină HERA poate fi reciclat de până la 5 ori, specialiştii garantând o calitate ridicată a asfaltului nou obiţinut, ceea ce înseamnă o durabilitate mai mare a autostrăzilor şi şoselelor în care este utilizat.
În plus, sistemul HERA vine şi cu alte avantaje, cum ar fi reducerea cu 75% a emisiilor de CO2 din timpul procesului de reciclare, dar şi cu 30% a cantităţii de gaz necesară arderii, graţie unui condensator pentru uscare optimizat.
Pe de altă parte, reciclarea asfaltului contribuie, în mod indirect, la reducerea poluării cauzată de transportul materiilor prime pentru producţia asfaltului. De exemplu, în Olanda, anual s-ar elimina poluarea produsă de peste 200.000 de camioane de transport! La care se mai adaugă efectele negative mai reduse asupra mediului, prin reducerea excavării de materii prime (nisip, pietriş, bitumuri).
Pentru moment, o mini-uzină de reciclare a asfaltului cu tehnologia HERA are un cost de 4,5 milioane de euro, dar specialiştii se aşteaptă ca acest preţ să scadă foarte mult dacă noua tehnologie va fi cumpărată de marile companii producătoare de asfalt.
Ne întrebăm dacă guvernul nostru ar fi interesat de o astfel de soluţie eficientă şi mult mai puţin poluantă decât soluţiile clasice de producere a asfaltului. Sau rămânem în continuare legaţi de ”regii asfaltului”, pentru care sistemul HERA de reciclare a asfaltului ar însemna stoparea îmbogăţirii prin contracte păguboase cu statul.
Voi ce părere aveţi:
CREDEŢI CĂ ROMÂNIA AR TREBUI SĂ UTILIZEZE FABRICI DE RECICLARE A ASFALTULUI?